1 tot 10 lesuren voor slavernij op Amsterdamse VO-scholen

In Amsterdam besteden docenten geschiedenis 1 tot 10 lesuren aan het onderwerp slavernij.  Soms krijgt de slavernij in de Verenigde Staten meer aandacht dan de Nederlandse slavernijgeschiedenis.  En dat is ook zo in de schoolboeken.

De ene methode besteedt relatief veel, de andere weinig aandacht aan de slavernij (zie tabel hieronder). Suriname komt in de vier belangrijkste methoden aan bod, de Nederlandse Antillen alleen in de methoden Sprekend Verleden en Geschiedenis Werkplaats.

Dit zijn een paar bevindingen van mijn onderzoek naar de lessen over slavernij in Amsterdam. Ik deed dat in 2011 in opdracht van de gemeente Amsterdam. 16 Docenten heb ik geïnterviewd, de 4 belangrijkste methoden naast elkaar gelegd. Daarnaast heb ik gesproken met de uitgevers: hoe is hun visie op het onderwerp slavernij in het geschiedeniscurriculum?

Als je wilt kun je een pdf van het onderzoek bij mij opvragen: inekemok@cultuursporen.nl

Tabel 1 Aantal pagina’s op totaal over slavernij in de basisvorming/ onderbouw geschiedenis.

(2/100=2 pagina’s op een totaal van 100 pagina’s)

(X=van onderzoek uitgesloten; te laat bezorgd, nog niet beschikbaar of niet op tijd verkregen.)

Methode Klas 1 Vmbo 2 havo 2 vwo 2 havo 3 Vwo 3
Feniks(Thieme Meulenhoff) 0 2/ 100 2/120 3/120 0 0
GeschiedenisWerkplaats(Noordhoff) 2 (vmbo-kgt)0 (vwo) X X 9/180 X 0
Memo (Malmberg) ½ (havo/vwo) 5/100(vmbo-bk) 3/119(vmbo-t/havo)9/135(havo/vwo) 9/125 2/ 140 2/150
Sprekend Verleden(Walburg Educatief) *) X *) 2/170(havo/vwo) *) 2/170(havo/vwo) 9½/187(havo/vwo) 9½/187(havo/vwo)

*) Aantal pagina’s (slavernij VS en Afrika) moet nog gecontroleerd worden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *